Fietsveilige vekeersremmers Witputstraat eindelijk een feit
11 Februari 2023
In juni 2022 deden we een voorstel om de verkeersremmers in de Witputstraat fietsveilig te maken. Na een derde passage op de gemeenteraad is het voorstel goedgekeurd. De gevaarlijke chicane maakt plaats voor verkeerskussens.
In 2019 kaartten we met een van onze eerste gemeenteraadsvoorstellen de ineffectiviteit en de fietsonveiligheid aan van de verkeersremmers in de Varendonksesteenweg, Hooilaar en de Witputstraat. In de eerste twee werden er aanpassingen gedaan, in de Witputstraat echter niet. Daarom bezorgden we de gemeenteraad in juni vorig jaar een nieuw voorstel. In de gemeenteraad van 30 januari 2023 werd het eindelijk goedgekeurd.
Concreet wordt de chicane vervangen door 2 verkeerskussens die je als fietser comfortabel en veilig kan passeren, ook als er wagens zijn die van de andere kant komen aanrijden. Een opsteker voor de fietsers, maar ook voor de wandelaars en ruiters die net op dat punt vaak de Witputstraat oversteken.
Onveilige en ineffectieve verkeersremmer
Waarom was de verkeersremmer - de chicane zeg maar - in de Witputstraat onveilig en ineffectief? We sommen kort de belangrijkste punten op.
Onveilig voor fietsers omdat:
-
Ondanks dat je als fietser de plaatjes van de asverschuivingen van de chicane langs rechts kan passeren, kom je als fietser tussen de twee asverschuivingen op de nu versmalde route van de wagens terecht doordat er geen vrijliggend fietspad is op deze weg.
-
Doordat niet alle wagenbestuurders geduld hebben om te wachten tot fietser weg is uit de zone tussen de twee asverschuivingen (chicane), word je als fietser geconfronteerd met een zeer onveilige situatie: samen met een gehaaste autobestuurder in een chicane die beperkte ruimte biedt.
-
Dit is vooral problematisch bij de snelheidsremmers waarbij de asverschuivingen ver uit elkaar liggen (aan 25 km/u heb je als fietser 5 à 6 seconden nodig om erdoor te raken). De snelheidsremmer in de Witputstraat is er zo een.
Niet effectief omdat:
-
Bij deze snelheidsremmer/chicane liggen de asverschuivingen zo ver uit elkaar dat je er door kan zonder veel snelheid te minderen. Er kan dus nog te snel worden gereden.
-
Bij dit soort verkeersremmers is geweten dat ze zelfs snelheidsverhogend zijn om ‘nog snel door te kunnen’ wanneer er een tegenligger aankomt (bron: Fietsberaad)
-
Slechts snelheidsremmend zijn als er tegenliggend verkeer is dat je niet meer voor kan zijn. (bron: Fietsberaad)
Groen Herselt gaat voor echt fietsbeleid
Dit goedgekeurde voorstel is het laatste in een hele reeks verbeteringen die wij met succes vanuit de oppositie voorstelden: fietsonveilige verkeersremmers weggewerkt, ongelukkig geplaatste paaltjes verwijderd, gevaarlijke borduren aangepakt, gevaarlijk situaties in schoolomgevingen aangepakt, onduidelijke verkeerssituaties weggewerkt ... Zo tonen we gemeenteraad na gemeenteraad dat fietsbeleid meer is dan een nieuw of heraangelegd fietspad.
En toch blijft er zeer veel werk op de plank. Heel wat van onze voorstellen en vragen werden in de prullenmand gekieperd door het gemeentebestuur:
-
Aangepaste maximumsnelheid op verbindingswegen zonder fietspad, zoals de Dieperstraat
-
Maximum 30 km/u in de dorpskernen wanneer er geen fietspad aanwezig is
-
Een ambitieus plan voor publieke fietsenstallingen
-
Werk maken van veilige fiets- en wandelroutes naar de scholen
-
Een echt fietsbeleidsplan als onderdeel van een gemeentelijk mobiliteitsplan
Wil jij ook mee je schouders zetten onder een ambitieus, duurzaam en menselijk mobiliteitsbeleid dat actieve weggebruikers zoals fietser en wandelaars de plaats geeft die ze verdienen? Sluit je bij ons aan!